نقاشی های معروف داوینچی

لئوناردو داوینچی

نقاشی های معروف داوینچی
زادروز ۱۵ آوریل ۱۴۵۲ روستای وینچی، فلورانس، ایتالیا
وفات ۲ مه ۱۵۱۹ میلادی (۶۷ سال)
ملیت ایتالیایی
فعالیت نقاش، مخترع، دانشمند و ...
چکیده شهرت جهانی داوینچی بیشتر به‌خاطر نقاشی‌های شام آخر و مونالیزا است. از دیگر نقاشی های معروف داوینچی تعمید مسیح، ستایش مغان، بانوی صخره ها و مرد ویترویوسی می باشد. بدون شک با برخی از این آثار این هنرمند آشنا هستید و تصویر آنها را زیاد دیده اید.

زندگینامه

لئوناردو دی سر پیرو دا وینچی دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس بود.
داوینچی مطالعات زیادی پیرامون نقاشی انجام داده‌است که از آنان برای کشیدن برخی از تابلوهای معروف خود همچون «باکره صخره‌ها» و «شام آخر» استفاده نموده‌است.
قدیمی‌ترین نقاشی داوینچی:
a Landscape of the Arno Valley است که در سال ۱۴۷۳ کشیده که رودخانه، کوه‌ها، یک قلعه و مزارع کشاورزی را در جزئیاتی دقیق نشان می‌دهد.
لئوناردو طراحی‌های متعددی از پیکره‌های عظیم سوار بر اسب از خود برجای گذاشت، که یکی از آن‌ها به مراحل کمال رسید و به صورت مدلی برای یادبود خاندان اسفورتسا درآمد؛ این پیکره ی سوار بر اسب که از سوی فرانسویان به هنگام اشغال میلان در ۱۴۹۹ هدف‌گیری شده بود تکه‌تکه شد.
داوینچی طرحهایی را برای ساخت سلاحهایی مانند توپ‌های بخار، ماشین‌های پرنده و ادوات زرهی ارائه کرده بود،
هرچند که بسیاری از آن‌ها نیمه تمام ماندند ویا هرگز ساخته نشدند.



تابلو مونالیزا

«مونالیزا» یا «لبخند ژوکوند» قطعا مشهورترین نقاشی ای است که همه مان می شناسیم، این نقاشی رنگ روغن است که بر روی بومی به جنس چوب سپیدار کشیده شده است، در این تابلو بانویی به تصویر کشیده شده که لبخندی رمزآلود بر لب دارد و در واقع اسرار آمیز بودن این لبخند از دلایل مهم شهرت مونالیزا است. داوینچی برای کشیدن تابلوی مونالیزا از سال ۱۵۰۳ آغاز به کار کرد و اتمام آن چند سال به طول انجامید.

در این تابلو بر خلاف آثار دیگر آن دوران، از هیچ زیورآلاتی و یا لباس فاخری استفاده نشده است، لباس ساده می باشد و تنها نقش و نگارهای ریزی روی یقه دارد تا تمام توجه مخاطب به صورت جلب شود.
نظرات متفاوتی در ارتباط با این اثر ماندگار وجود دارد،
برخی بر این باورند که لئوناردو داوینچی برای کشیدن این اثر ماندگار از یک مدل مرد، تصویر خود در آیینه و یا صورت مادرش استفاده کرده است.
بعضی اعتقاد دارند که دو ستون نیز در اطراف صحنه ی پشت بانو نیز وجود داشته برخی هم می گویند پس از تکمیل شدن تابلو داوینچی به خاطر قاب بندی اثرش دو نیم دایره را ترسیم کرده است.

محل نگهداری تابلوی مونالیزا درموزه لوور، پاریس است.
این اثر یک بار دزدیده و پس از گذشت دو سال در زادگاه خود یعنی فلورانس دیده شد، تا اینکه دوباره به موزه لوور بازگردانده می‌شود.
یک بار هم شخصی اقدام به پاشیدن اسید به قسمت پایینی تابلو کرد که مرمت اثر سال‌ها به طول انجامید.
روی هم رفته با اینکه بسیاری از قسمت‌های این تابلو به مرور زمان خراب و یا دوباره نقاشی شده‌، شخصیت اصلی نقاشی همچنان محفوظ مانده‌است.
«مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی»



شام آخر

دیوار نگاره ی «شام آخر» یکی دیگر از آثار لئوناردو داوینچی است که روزهای پایانی زندگانی حضرت مسیح را به تصویر کشیده در حالیکه از حواریانش به او خیانت خواهد کرد که بر پایه ی کتاب یوحنا، باب ۱۳ آیه ی ۲۱ است. شام آخر یکی از با ارزشترین و مشهورترین نقاشی‌های جهان است.
داوینچی این نگاره را برای فرمانروای حامی خود یعنی دوک لودوویچو اسفورتزا کشید که حدود ۳سال به طول انجامید.
شام آخر عنوان غمگین ترین اثر هنری جهان را نیز به خود اختصاص داده است.
شخصیت های ناتانائیل، یعقوب پسر حلفا، اندریاس، یهودا اسخریوطی، یهودا، یوحنا، عیسی توما، یعقوب پسر زبدی، فیلیپ، متی، تادئوس و شمعون قانوی در این اثر طراحی شده اند.
محل نگهداری نسخه ی اصلی این تابلو در موزه ی لوور پاریس می باشد.
«شام آخر» اثر «لئوناردو داوینچی»



«باکره ی صخره ها» اثر «لئوناردو داوینچی»



«تعمید مسیح» اثر «لئوناردو داوینچی»



«ستایش مغان» اثر «لئوناردو داوینچی»



«مرد ویترویوسی» طراحی از «لئوناردو داوینچی»



نقاشان بزرگ | مونالیزا | لبخند ژوکوند | شام آخر | رنسانس | نقاشیهای معروف | آثار داوینچی