برنامه گالری ها

نمایشگاه و اسب یادت هست

و اسب یادت هست


توضیحات و استیتمنت نمایشگاه

وقتی از مجسمه های پوشیدنی حرف می زنیم ، در واقع اذعان می کنیم که این اشیای زینتی ، خود را محدود به زیور آلات نمی دانند و می خواهند بر کیفیتِ مجسمه بودن خود نیز تآکید کنند پس با این تعریف ، ما سمت و سو پیدا می کنیم به سمتِ هنری که علاوه بر کاربردی و تزئینی بودن ، می خواهد بر وجهه ی هنری خود نیز اصرار بورزد ، این نکته از آنجا روشن تر می شود که هنرمند در ساختن ِمجسمه هایش بر یکه بودن آنها نیز تاکید می کند .   اسب ، در کارهای ترنگ دانشمند ، عنصری ست که با تکرارشوندگیِ متفاوت خود علاوه بر موتیف شدن ، به نقشی معنادار و تفسیرپذیر بدل می شود . اسب در کارهای نقره ای او گاهی همان اسبِ اسطوره ای در هنر ایران است ، گاه برگردانی امروزی می شود از اسبِ کهن سالِ تاریخی ، گاهی از سوژه بودن خود جدا و اعضایش به پاره های معنادارِ دور از همی بدل می شود و در عبور معاصرتر خود ،خطوط و انحنای آشنا و مطبوع ِ اسب به انتزاع ِ گسترده ای می رسد که میل ِ درونی هنرمند را رهاتر می کند . رها شدنی که معناساز است و فقط ویترینی برای نشان دادن فرم های خاص نیست . در واقع تم ، موتیف و مضمون اسب در این مجموعه مدام در حال دگر دیسی و تغییر است و با پویایی خود از جایی به جایی دیگر می رود . گاه آرام نشسته و گردن و یالش را مخالف خوانِ باد کرده است . گاه ایستاده و گردن فراز در جستجوی ماه ِ پنهان بالای سر است . گاهی گام زنان ،گاه چهارنعل و به تاخت می شود و گاهی نیز فقط رفتارِ بدن اوست که به شکل خطوط ِ سیالی برای ما به جا می ماند، امابنظر می رسد آنچه در این کارها دیدنی تر است، معنا و احترامِ دور و نزدیکِ همراه ِ اسب است که می تواند در زندگی امروز ما همراه مان باشد .     رسول رخشا   زمستان ۹۷


هنرمندان

ترنگدانشمند